Cele w przedsiębiorstwie oraz poza nim

1 Odpowiedź

Zarządzanie
Cele

Każdego dnia, świadomie, bądź nie, realizujemy różne cele. Bez względu na to, czy dotyczą one przedsiębiorstwa, czy naszego życia osobistego, warto jest poprawnie je wyznaczać. Dzięki temu zaoszczędzimy czas, który tracimy na nieprzemyślane dobrze działania, oraz będziemy zaopatrzeni w plan realizacji naszego celu.

Zanim jednak przystąpimy do weryfikacji, musimy zastanowić się czym tak naprawdę są cele?

Najprościej mówiąc cel jest to pożądany kierunek działania, który wybraliśmy z powodu zdiagnozowania przyczyny jakiegoś problemu. Najłatwiej zadać sobie pytanie z czego nie jesteśmy zadowoleni w naszym życiu, przez co nie osiągamy stanu, który byśmy chcieli, co nam przeszkadza? Aby mieć kontrolę nad realizacją celu musimy wyznaczyć go tak, aby był możliwy do weryfikacji.

Cele mogą być długoterminowe, średnioterminowe lub krótkoterminowe.  Te ostatnie porządkują nasze życie codzienne, dotyczą bieżących zadań. Jeżeli za cel przyjmiemy, np. nabycie nowej umiejętności to musimy przyjąć dłuższą perspektywę czasu. Cele długoterminowe, nazywane także strategicznymi, odnoszą się do naszych wartości, przekonań i wyznaczają kierunek rozwoju zawodowego w długiej perspektywie czasu. Chcąc wyznaczyć cele warto jest więc zastanowić się nad tym jakie mamy priorytety, marzenia oraz talenty. Następnie zaś stworzyć pewną wizję naszej przyszłości, takiej, która będzie dawała nam satysfakcję. Ciekawym zadaniem, które pomaga w stworzeniu wizji jest napisanie listu do siebie za 5 lub 10 lat, w którym opiszemy bardzo dokładnie nasz dzień, biorąc pod uwagę to gdzie jesteśmy, z kim, czym się zajmujemy itp.

Czy warto wyznaczać cele?

„Jeżeli nie wiesz do jakiego portu płyniesz, żaden wiatr nie będzie właściwy”

                                                                                                                      Seneka

W codziennym życiu łatwo jest zapomnieć w jakim celu podejmujemy się różnych zadań. Niestety czas jest ograniczony i to od nas zależy czy dobrze go wykorzystamy. Warto czasami przemyśleć co jest dla nas ważne, dokąd zmierzamy, aby podejmować satysfakcjonujące decyzje. Jeżeli nie wyznaczamy celów to działamy chaotycznie, często czegoś nie kończymy, rezygnujemy, gdy wyzwanie jest duże i wymagające. Wyznaczenie celów pozwala nam na dążenie w wybranym przez nas kierunku, kontrolę nad tą drogą, daje nam motywację oraz satysfakcję, nawet z małych osiągnięć. Tak naprawdę cel jest jasnym określeniem tego, czego chcemy.

W badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie Harvarda w 1979 roku, zapytano studentów ostatniego roku, ilu z nich miało spisane cele i plany działania.

  • 3% miało jasno wyznaczone i spisane cele
  • 13% posiadało wyznaczone cele, ale nie były one zapisane na papierze
  • 84% nie miało sprecyzowanych żadnych celów

10 lat później sprawdzono jak się powodzi studentom, którzy brali udział w tym badaniu. Te 3% osób, które miały spisane cele, odniosło 10- krotnie większy sukces niż pozostałe 90% badanych studentów.

Widać więc, że umiejętność wyznaczania celów i formułowania planów ich realizacji jest podstawą sukcesu.

„Ktoś kto ma jasno sformułowane cele i kto codziennie pracuje nad ich realizacją, będzie skuteczniejszy od geniusza, który nie wie czego chce.”

                                                                                                          Brian Tracy

Jak sformułować cele?

Zapisz w formie pozytywnej to, co chcesz osiągnąć. Ludzie mają tendencję do mówienia czego nie chcą, zamiast czego chcą. Pamiętaj, że nasz umysł nie rozumie słowa „nie”.

Sformułuj cele w formie dokonanej, zamiast, np. „chciałbym zarobić X zł.” – zarabiam X zł. Dodaj do tego termin realizacji.

Aby nie tracić motywacji, można swoje cele wzbogacić w ich wizualizację, a także zapisać na kartce i powiesić w widocznym dla nas miejscu. Cele zapisane w formie pozytywnej i  dokonanej, z uwzględnieniem terminu mogą posłużyć jako afirmacja.

Na czym polega wizualizacja?

Znajdź spokojne miejsce, w którym nic nie będzie Cię rozpraszało, zrelaksuj się i stwórz w swojej głowie wymarzony obraz. Wyobraź sobie, że już osiągnąłeś swoje cele. Jak się czujesz? Co robisz? Gdzie jesteś? Jakie dźwięki słyszysz? Jakie zapachy czujesz? Im więcej wrażeń zmysłowych znajdzie się w Twojej wizualizacji, tym lepiej ją zapamiętasz. Warto zbudować sobie tzw. wizję końca filmu. W momentach, kiedy natrafisz na trudności, zawsze możesz przywołać ten wymarzony stan. Pamiętasz też wtedy, dlaczego podjąłeś trud i jaka czeka na Ciebie nagroda. Dzięki wizualizacji nastawiasz swój umysł na działanie w określonym przez Ciebie kierunku.

Cele powinny być mądre (ang. smart – mądry)

Najczęściej do odpowiedniego formułowania celów stosuje się metodę S.M.A.R.T, która opiera się na podstawowych cechach każdego dobrze określonego zadania. Cały opis metody S.M.A.R.T. znajdziecie już wkrótce, w kolejnym artykule mojego autorstwa.

Paulina Kurek

Praktykant w dziale marketingu at DC CENTRUM Biuro Wsparcia Zarządzania
Jestem absolwentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, a obecnie studentką Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Obecnie interesuje się głównie rozwojem osobistym, marketingiem, sprzedażą i biznesem. Od wielu lat moją pasją jest także muzyka i taniec. W wolnym czasie chętnie biorę udział w szkoleniach i warsztatach dotyczących moich zainteresowań, ponieważ przebywanie z interesującymi osobami daje mi dużo dodatkowej energii, którą mogę przekuć w działanie. Najwięcej satysfakcji czerpie z pracy z ludźmi.W ramach działalności na uczelni jestem także członkiemjunior enterprise PBDA Consulting.

1 comment

  1. KK

    Witam. Artykuł bardzo dobry, wstep zacheca do wczytania sie w dalsza część, ktora również swietnie wyjaśnia temat. Czekam na kolejne!

Skomentuj KK Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>